- no vor exista pauze, reparații, schimbare a lamei/bateriei, reprogramare în timpul unui meci
- nu se poate părăsi zona de competie până la sfârșitul meciului
04.02.2019
6.1. Meciul este oprit şi runda se redispută în momentul în care
- am adaugat regula de restart E.
01.10.2018
3.2. Specificațiile ringului
- am adaugat Shikiri-Sen (liniile de start)
- poză demontrativă
4.1. Poziția de start a robotului
- am schimbat poziționarea roboților la start
- poză demonstrativă
13.10.2017
3.6 Omologare
- am schimbat regulile pentru omologare
17.07.2017
3.5. Desfășurarea concursului
Important!!! Fiecare participant poate să fie operator pentru maxim 2 roboți !!!
Dacă ești chemat la teren și nu te prezinți în 5 minute robotul va fi descalificat !!!
08.04.2017
6.1. Meciul este oprit şi runda se redispută:
-s-au adăugat și explicat condițiile importante pentru restart
1.05.2016
2.2 Limitări ale robotului
3.5. Desfășurarea concursului
4. Start, Stop, Restart, Sfârșitul unui meci
7.3. Echipamentul de protecție și zona de siguranța
7.4. Contravenții minore
Anexa 2 - Echipament de protecție
Anexa 3 - Mapa participantului
15.10.2015
4.1.Plasarea roboților la start - poză demonstrativă.
02.01.2014 Este permisă utilizarea a maxim 2 steaguri.
02.02.2013 Obligativitatea utilizării senzorilor de Start/Stop. Adăugarea Anexei.
16.01.2012 Schimbarea ringului de la lemn la oțel.
1. Aspecte generale
Înfruntarea se desfășoară între două echipe, fiecare echipă având unul sau mai mulți membri. Doar doi membri din fiecare echipă se pot apropia de ring. Operatorul si asistentul vor intra în spațiul de joc marcat, ceilalți coechipieri trebuie să urmărească meciul din public. În conformitate cu regulile jocului, fiecare echipă va concura pe un Dohyo (ring de sumo) cu un robot autonom, pe care ei l-au construit în conformitate cu specificațiile din secțiunea 2.
Meciul începe la semnalul de start al arbitrului de la telecomandă şi continuă până când unul dintre cei 2 roboţi obține 2 puncte “Yuhkoh”. Arbitrul desemnează câștigătorul meciului. Apoi operatorul și asistentul vor merge în sala special destinată, unde vor aștepta meciul următor.
2. Implementarea roboților
2.1 Construcția robotului
A. Se admite orice design care nu intră sub incidenţa limitărilor de la capitolul 2.2. B. Dimensiuni maxime: robotul trebuie să încapă într-un pătrat 20 cm x 20 cm (200 x 200 mm). C. Masa maximă a robotului nu trebuie să depășească 3,00 kg (3 000,00 gr.). D. Robotul după start se poate extinde. Nu este permis ca robotul să se separe în 2 sau mai multe bucăți. El trebuie sa rămână un singur robot centralizat. Roboţii care nu vor respecta aceste reguli vor pierde meciul. Șuruburi, piulițe, șaibe sau alte parți cu masa sub 5 gr, care se desprind, nu vor determina pierderea meciului. E. Toți roboţii trebuie să fie autonomi. Poate fi implementat orice sistem de control, atâta timp cât acesta este în interiorul robotului şi nu interacționează cu un sistem de control exterior (om, mașină sau oricare altul). F. Roboţii trebuie să aibă afișat un număr de concurs, furnizat de organizatori, pe carcasa exterioară într-un loc vizibil. Numărul este folosit pentru identificarea robotului de către arbitri și se regăsește în mapa echipei (detaliată in anexa 3).
2.2 Limitări ale robotului
A. Din motive de siguranță roboţii trebuie să fie echipați cu un senzor de oprire IR care va fi operat de către arbitri. Când arbitrul va transmite un semnal de oprire, alimentarea motoarelor trebuie să fie tăiată. Senzorul va fi folosit şi pentru pornirea simultană a roboților de către arbitru. Specificațiile pentru senzorul de oprire/pornire IR se găsesc în ANEXĂ.
Este OBLIGATORIE echiparea roboților cu senzor de oprire IR funcțional și implementarea corespunzătoare a acestuia este responsibilitatea fiecărei echipe. Neimplementarea, nefuncționarea și/sau funcționarea necorespunzătoare a senzorului IR duce la eliminarea din concurs. Dacă nefuncționarea senzorului IR survine în urma unei runde sau meci, este recomndată și permisă înlocuirea acestuia, astfel încât în momentul omologarii și al meciului robotul să poată fi operat corespunzător. B. Dispozitivele pentru bruierea oponenților, cum ar fi surse de radiație pentru a satura senzorii IR, emițătoare de ultrasunete sau alte dispozitive cu efect similar sunt strict interzise. C. Nu sunt permise componente ale robotului care pot distruge suprafața de joc. Nu utilizați componente destinate distrugerii robotului advers. Împingerile şi loviturile normale, specifice unui meci de Sumo, nu sunt considerate intenții de distrugere. D. Dispozitive care pot stoca lichid, praf, gaz sau alte substanțe pentru a fi aruncate către adversar nu sunt permise. E. Orice dispozitive care aruncă flăcări nu sunt permise. F. Dispozitivele care aruncă obiecte spre adversar nu sunt permise. G. Substanțele lipicioase pentru îmbunătățirea tracțiunii nu sunt permise. Roţile şi alte componente ale robotului, ce se află în contact cu ringul, nu trebuie să poată ridica şi susține o coală A4 standard (80mg/m²) pentru mai mult de 2 secunde. Roboţii vor fi verificați în faza de omologare şi pot fi reverificați la cererea arbitrului în orice moment al competiției. H. Dispozitivele pentru creșterea forței de apăsare pe suprafață, cum ar fi pompele de vacuum sau magneți/electromagneți sunt permise. I. Lama robotului şi extinderea nu pot fi albe. J. Este permisă utilizarea a maxim 2 steaguri pe robot. Steagurile trebuie să fie în poziție verticală şi să se încadreze în perimetrul robotului. După start acestea pot să cadă.
3. Dohyo (ring de sumo)
3.1. Interiorul ringlului
Interiorul ringului este definit ca și suprafața de joc înconjurată de linia albă, care include și linia albă în sine. Orice suprafață din afara ringului se va numi exteriorul ringului.
3.2. Specificațiile ringului
A. Suprafața de joc este definită ca un disc de oțel cu grosime de 5 mm de culoare neagră, cu diametrul de 154 cm (1540 mm). B. Bandă albă (Tawara) se află pe exteriorul ringului și are lățimea de 5 cm (50 mm). C. Ringul este așezat pe un suport şi înălțat cu 5 cm (50 mm) faţă de sol. În jurul ringului există un spațiu liber pentru a nu perturba senzorii roboților. D. Se admit toleranțe de 5% în construcția suprafeței de concurs.
E. Liniile de start (Shikiri-Sen) de culoare maro 20x2 cm (200x20 mm)
3.3. Exteriorul ringului
Există un spațiu de siguranță în afara ringului. Acest spațiu poate avea orice culoare, poate fi din orice material și poate avea orice formă. Această zonă cu ringul în centrul ei se va numi zona ringului sau spațiul de joc.
3.4 Desfășurarea meciului
A. Un meci este compus din 3 runde, fiecare având durata de 3 minute cu posibilitatea extinderii timpului de către arbitri. B. Prima echipă care câștigă două runde sau primește prima două puncte „Yuhkoh” până la terminarea timpului va câştiga meciul. O echipă primește un punct „Yuhkoh” când câștigă o rundă. Dacă limita de timp este atinsă înainte ca o echipă să primească două puncte „Yuhkoh”, iar una dintre echipe a primit un punct „Yuhkoh”, echipa cu un punct va câștiga. C. Dacă meciul nu este câștigat de nicio echipă în timpul limită, se va disputa o rundă suplimentară. După epuizarea tuturor variantelor, câștigătorul meciului poate fi decis de arbitri prin tragere la sorţi sau alte criterii stabilite de comisia de arbitraj. D. Dacă roboţii se blochează, se vor aplica situaţiile de la punctul 6.1 E. Dacă unul din cei 2 roboţi nu pleacă la start, va avea loc un restart. Dacă nici la restart același robot nu pleacă meciul va fi câștigat de robotul care se mișcă.
3.5. Desfășurarea concursului
Important!!! Fiecare participant poate să fie operator pentru maxim 2 roboți !!!
A. Roboţii vor fi împărțiți pe grupe în funcție de numărul participanților. Concursul se va desfășura în sistem grupe/sferturi/semifinale/finală pentru a permite cât mai multe runde de joc pentru fiecare robot în parte. Fiecare meci se desfășoară pe sistemul cel mai bun din 3 runde şi va fi supervizat de 3 arbitrii (1 arbitru principal şi 2 asistenți), cu excepția finalei unde meciul se dispută în format cel mai bun din 5 runde. Deciziile arbitrilor trebuie să fie unanime şi sunt finale, iar contestarea acestora duce la descalificarea din meciul respectiv.
B. Dacă roboții aceleași echipe se califică în sferturi/semifinale/finale și joacă unul împotriva celuilalt, aceștia sunt obligați să joace meciul, fără a cere accederea unuia dintre ei sau refacerea ordinii meciurilor și/sau schimbarea oponenților.
C. Ordinea meciurilor în grupe/sferturi/semifinale/finale se face automat, random și are la bază sistemul piramidal de joc. Aceasta se va efectua după deschiderea oficială a concursului, va fi publică și se va afișa pe site, unde va fi disponibilă tuturor participanților.
D. Pe parcursul concursului când se jaocă un meci nici o pauză nu este permisă. Între meciuri schimbările, reparațiile și reprogramarea sunt permise.
E. Până la omologare toate echipele stau în sala destinată lor (aceasta este indicată în schița din mapa participanților). Fiecare probă de concurs va avea o sală special destinată. Echipele pot părăsi sala doar pentru a se prezenta la spațiul de joc. Fiecare echipă va fi anunțată de către un reprezentat al concursului, când trebuie să se îndrepte către zona de așteptare din vecinătatea spațiului de joc.(vezi Anexa 3)
F.Omologarea este făcută de fiecare dată roboților care urmează la start. Ei vor rămâne în spațiul de concurs, în zona de așteptare. Echipele pot părăsi această zonă doar cu acordul arbitrilor.
G. După încheierea unui meci, echipele sunt obligate să se întoarcă în sala destinată acestora.
H. Fiecare echipă este obligată să urmăreasca grila de start, afișată pe site și în sala destinată probei la care participă. Vă rugăm NU ÎNTÂRZIAȚI, NU VĂ VOM AȘTEPTA!
Dacă ești chemat la teren și nu te prezinti în 5 minute robotul va fi descalificat !!!
I. Fiecare echipă își va desemna 1 operator și 1 asistent, doar aceștia 2 vor avea acces în zona de așteptare și în spațiul de joc. Restul echipei nu are acces în spațiul de joc și va rămâne în sala destinată echipelor sau va urmării meciurile din public.
J. Operatorul și asistentul au obigația de a purta mănuși și ochelari de protecție. Purtarea acestora este obligatorie în spațiul de joc și pe tot parcursului unui meci, atât pentru operator cât și pentru asistent, și va fi verificată în momentul omologare.
K. Lipsa sau absența parțială a echipamentului de protecție, va reprezenta motiv de depunctare sau chiar eliminare din concurs. Echipamentul de protecție este prezentat în anexa 2.
L. Pe parcursul unui meci vor exista pauze scurte de max 1 minut între runde. Pauza se poate folosi pentru a curăța robotul, pentru a șterge roțile și pentru a configura robotul pentru următoarea runda și lupta se va relua. M. Configurarea robotului se face înainte de a plasa robotul pe ring în fiecare runda. N. După ce a fost plasat pe ring robotul nu mai poate fi atins și nici configurarea modificată de la distanță. Operatorul sau asistentul nu au voie sa folosească telefoane, telecomenzi sau alte dispozitive în acest scop. Dacă se va încerca schimbarea configurării sau orice altă interferență cu robotul arbitrul va oferi punctul echipei adverse.
O.Operatorii roboților nu pot atinge sau scoate roboții de pe ring după ce lupta s-a încheiat până cănd arbitrul nu le dă semnalul. Dacă operatorul atinge sau scoate robotul de pe ring înainte ca arbitrul să dea semnalul nu se mai pot ridica obiecții.
3.6 Omologare
Fiecare echipă va trebui să treacă de etapa de omologare pentru a putea participa cu robotul în concurs.
Etapele procesului de omologare sunt:
La inceputul probei
A. Se va verifica existenta numarului oferit pe robot.
B. Se va face o poza robotului in care numarul este vizibil
C. Verificarea dimensiunilor robotului prin plasarea unei cutii/cadru cu dimensiunile de 20.3 x 20.3 cm (203 x 203 mm), fără fund, peste robot. D. Cântărirea robotului pe un cântar digital. Valoarea maximă înregistrată de cântar trebuie să fie de 3,005 kg (3 005 g).
E. Se va verifica funcționarea senzorului IR atât la pornirea cât şi la oprirea robotului.
La inceputul fiecarui meci A. Verificarea dimensiunilor robotului prin plasarea unei cutii/cadru cu dimensiunile de 20.3 x 20.3 cm (203 x 203 mm), fără fund, peste robot. B. Cântărirea robotului pe un cântar digital. Valoarea maximă înregistrată de cântar trebuie să fie de 3,005 kg (3 005 g).
C. Se va verifica existenta numarului pe robot.
D. Se va verifica echipamentul de protecție atât pentru operator, cât și pentru asistent.
După omologare primele patru echipe rămân, în mod obligatoriu, în zona de așteptare, din vecinătatea spațiului de joc. Restul echipelor sunt obligate să se întoarcă în sala destinată acestora.
4. Start, Stop, Restart, Sfârșitul unui meci
4.1. Poziția de start a robotului
La instrucțiunile arbitrilor, cele două echipe se apropie de ring pentru a plasa roboţii pe suprafața de concurs. Operatorii vor plasa roboții în același timp pe ring. Arbitrul va da semnalul. După poziționarea roboților în ring, operatorul și asistentul sunt obligați să se retragă în zona de siguranță marcată.
Orice parte a robotului trebuie să fie plasată in spatele Shikiri-Sen (liniile start). Robotul nu va trece de liniile de start spre adversar.
Robotul va fi plasat pe sau intre liniile imaginare verticale care pleacă din ambele laturi ale Shikiri-Sen (liniile de start).
Arbitrul va verificat daca roboții sunt poziționați corect. Dacă poziționarea nu este corectă, roboții se vor plasa din nou.
4.2. Start Startul se dă de către arbitru în fiecare rundă cu ajutorul unei telecomenzi care trimite un semnal roboților, care la rândul acestora, vor pleca imediat fără nici un delay. Detaliile senzorului se găsesc în Anexă.Startul roboților se va da doar după ce operatorul și asistentul se află în zona de siguranță. Poziționarea operatorului sau a asistentului dincolo de zona de siguranță, duce la depuncatarea echipei sau chiar eliminarea din concurs.
4.3. Stop, Continuarea meciului Startul, întreruperea sau continuarea meciului sunt anunțate de arbitru. Tot arbitrul anunță momentul în care roboții pot fi poziționați pe ring și momentul când operatorul și asistentul se retrag în zona de siguranță, sau când pot fi ridicați de pe ring.
4.4. Sfârșitul meciului Când arbitrul anunță încheierea meciului și semnalează cele două echipe să își ridice roboţii din ring. După ridicare roboților din ring rezultatul meciului este final și nu se mai acceptă contestații.
5. Timpul meciului
5.1. Durata Un meci se va disputa pe durata a 3 minute. El va începe și se va încheia la comanda arbitrului și după ce operatorul și asistentul se retrag în zona de siguranță.
5.2. Extindere Un meci suplimentar, dacă este cerut de către arbitru, va dura maxim 3 minute.
6. Scorul
Un punct “Yuhkoh” va fi acordat când:
A. Robotul unei echipe îl obligă pe adversar să iasă din ring prin manevre de împingere sau ridicare
B. Robotul advers atinge cu orice parte sau componentă, suprafața exterioară pe care e plasat ringul.
C. Robotul advers paraseste suprafata ringului complet, desi celalalt robot atinge suprafata exterioara primul (in urma unui contact intre roboti).
D. Robotul advers se defectează fără a putea continua runda şi reprezentatul echipei anunță acest lucru.
E. Daca ambii roboti ies in acelasi timp din ring, pierde robotul care este impins afara, chiar daca cel care impinge atinge primul suprafata exterioara.
Când stabilirea câștigătorului cade în sarcina arbitrilor, după epuizarea criteriilor specifice competiției de Sumo, următoarele aspecte sunt luate în considerare:
A. Calitatea construcției şi programării robotului.
B. Punctele de penalizare acumulate în timpul meciului.
C. Atitudinea echipei în timpul meciului.
6.1. Meciul este oprit şi runda se redispută în momentul în care:
A. Dacă unul din cei 2 roboţi nu pleacă la start, va avea loc un restart.
Dacă la restart același robot nu pleacă, meciul va fi câștigat de robotul care se mișcă. B. Roboţii se învârt unul în jurul celuilalt fără un progres vizibil timp de 10 secunde, va avea loc un restart.
Dacă la restart situaţia se repetă, caștigător este robotul care se mișcă mai mult și arată voinţă de luptă.
C. Dacă un robot rapid rămâne blocat într-un robot lent mai mult de 5 secunde, va avea loc un restart.
Dacă progresul este inexistent sau foarte lent, după 5 secunde arbitrul va opri meciul. Echipele nu au dreptul de a contesta această decizie.
Dacă la restart situaţia se repetă, caștigător este robotul care se mișcă mai repede și atacă.
D. Dacă un robot rapid rămâne blocat într-un robot lent mai mult de 5 secunde, va avea loc un restart.
Dacă progresul este inexistent sau foarte lent, după 5 secunde arbitrul va opri meciul. Echipele nu au dreptul de a contesta această decizie.
Dacă la restart situaţia se repetă, caștigător este robotul care se mișcă mai repede și atacă.
E.Dacă un robot are 1 punct și în următoarea rundă nici un robot nu câstigă, sunt permise 2 restarturi. Dacă in cele 2 restarturi nici un robot nu castigă, robotul care are 1 punct va fi declarat câstigatorul meciului.
F. Ambii roboţi se mișcă fără a face niciun progres, se opresc (în acelaşi timp) sau stau opriți pentru 10 secunde fără să se atingă. Totuşi dacă un robot se oprește din mișcare, primul, după 10 secunde va fi declarat fără inițiativă de luptă. În acest caz adversarul va primi un punct “Yuhkoh”, chiar dacă s-a oprit şi el. Dacă ambii roboţi se mișcă, dar progresul înregistrat nu este clar, arbitrii pot extinde timpul de observație la 30 de secunde. G. Dacă ambii roboţi ating în aproximativ acelaşi timp suprafața exterioară pe care e plasat ringul şi nu se poate determina care robot a atins primul exteriorul, se va redisputa runda.
Important:
În cazul în care câștigătorul nu poate fi decis în una din situaţiile de mai sus, va exista o regulă specială:
O sticlă va fi aşezată în centrul ring-ului, iar primul robot care o atinge va fi declarat câștigător.
6.2. Reparații, modificări, întreruperi neprevăzute Din momentul în care un robot trece de omologare (și este în zona de așteptare) până când meciul se încheie (se joacă toate rundele), nu se pot face schimbări la robot și nici o pauză nu este permisă conform condițiilor de mai jos - nu sunt permise reparații pe parcursul unui meci - nu este permisă schimbarea sau încărcarea bateriilor pe parcursul unui meci - nu este permisă schimbarea lamei pe parcursul unui meci - nu este permisă reprogramarea roboților (alegerea tacticilor nu este considerată reprogramare) - daca lama robotului este detașată pe parcursul unei runde, nu este permis să fie pusă la loc. Robotul va trebui să continue să lupte fara lamă până la încheierea meciului.
A. Robotul trebuie să înceapă și să termine meciul (să joace toate rundele) fără nici o modificare (exceptând alegerea tacticilor robotului) și nu poate părăsi zona de concurs pentru nici un motiv. B. Pe parcursul unui meci vor exista pauze scurte de max 1 minut între runde. Pauza se poate folosi pentru a curăța robotul, pentru a șterge roțile și pentru a configura robotul pentru următoarea runda și lupta se va relua. C. Schimbarea / încărcarea bateriilor, reparațiile sau înlocuirea componentelor defecte, lamelor se poate face după ce meciul s-a încheiat și poate continua până la începutul meciului următor. D. Daca un robot se defectează într-un meci și nu poate continua lupta, meciul va fi câștigat de către robotul oponent. Nu sunt permise reparații.
7. Abateri
7.1. Abateri
Se consideră abatere gravă, dacă participanții care încalcă oricare dintre prevederile secțiunilor 2.2, 7.2 sau 7.3 sau 7.4.
7.2. Insulte
Se consideră abatere gravă de la regulament fapta unui concurent de a adresa cuvinte jignitoare adversarilor sau arbitrilor sau montarea de dispozitive audio în robot pentru a adresa cuvinte jignitoare. De asemenea şi gesturile sau cuvintele jignitoare scrise pe corpul robotului, sunt considerate încălcări ale regulamentului.
7.3. Echipamentul de protecție și zona de siguranță
Se consideră abatere gravă de la regulament:
A. Operatorul și/sau asistentul nu poartă echipamentul de protecție pe parcursul meciului.
B. Operatorul și/sau asistentul nu se retrag în zona de siguranță sau nu respectă indicațiile arbitrului/arbitrilor. C. Neimplementarea sau nefuncționarea senzorului IR de start/stop duce la descalificare din concurs.
7.4. Contravenții minore
O contravenție minoră se sancționează cu avertisment și se declară când: A. Concurentul intră în ring pe durata meciului, exceptând situația când arbitrul oprește meciul după acordarea punctului, iar concurentul merge pentru a ridica robotul. A intra în ring înseamnă: a. O parte a corpului concurentului se află în ring. b. Dacă introduce orice obiecte în ring pentru a se sprijini de acestea.
B. Unul sau mai mulți membri ai echipei înfăptuiesc următoarele acțiuni: a. Solicită oprirea meciului fără motive întemeiate. b. Au nevoie de mai mult de 60 secunde pentru a relua meciul, dacă arbitrul nu a acordat o extindere a timpului. c. Întreprind acțiuni de orice natură care contravin spiritului de fair-play al jocului. d. Operatorul și/sau asistentul părăsesc zona de așteptare fără să anunțe reprezentantul desemnat sau arbitrii cu privire la motivul plecării.
La 2 avertismente similare și/sau diferite, date aceleași echipe, va conduce la acordarea unui punct ”Yuhkoh” adeversarului sau poate conduce la descalificarea acesteia, în funcție de gravitatea acțiunii întrepinse.
8. Penalități
8.1. Penalități
A. Jucătorii care încalcă secțiunile: 2.2, 7.2 si 7.3 vor pierde meciul. B. Fiecare încălcare a prevederilor din secțiunea 7.4 va fi acumulată. Două contravenții vor duce la acordarea unui punct „Yuhkoh” adversarului. C. Încălcarea prevederilor din secțiunea 7.4 va fi contabilizată pe durata unui meci.
9. Declararea obiecțiilor
9.1. Declararea obiecțiilor
A. Nu vor fi ridicate obiecții asupra deciziilor luate de arbitri.
B. Dacă există obiecții, acestea trebuie ridicate de către operatorul echipei înainte de terminarea jocului, în cazul în care există dubii legate de reguli. Obiecțiile se adresează organizatorilor din echipa ETTI ROBOCHALLENGE. Dacă niciun organizator nu este prezent, acestea se pot adresa arbitrilor.
10. Flexibilitatea regulilor
Regulile sunt flexibile în acea măsură, în care să permită adaptarea la numărul de participanți şi de meciuri. Modificarea sau anularea unor reguli poate fi decisă de organizatorul local al evenimentului, atâta timp cât acestea sunt publicate înainte de eveniment şi sunt menținute pe tot parcursul evenimentului.
11. Responsabilități
A. Echipele participante sunt mereu responsabile pentru siguranța propie și a propriilor roboţi şi sunt răspunzătoare pentru orice accident cauzat de membrii echipei şi de roboţi. B. Organizația Robochallenge şi echipa de organizare nu vor fi niciodată răspunzători pentru incidente/accidente cauzate de echipele participante sau roboţii lor.
ANEXA 1
Echipamentul de protecție
Se consideră echipament de protecție:
Ochelari de protecție – tip de ochelari care oferă protecție laterală și frontală împotriva șocurilor mecanice ușoare - impact cu particule/așchii proiectate cu viteză mică. Acest tip de ochelari se pot purta peste ochelarii de vedere și trebuie să prezinte lentile translucide, care să nu afecteze sau să perturbe vederea.
Mănuși de protecție – tip de mănuși care oferă protecție împotriva accidentărilor ale brațelor sau vătămări ale pielii cauzate de impacte mecanice, flăcări, umiditate, căldură, frig, toxicitate și materiale de lucru caustice sau iritante.NU se consideră echipament de protecție:- ochelarii de soare obișnuiți,- mănușile medicinale din latex,- mănușile obișnuite din material textil,- mănușile de ski.
ANEXA 2
Mapa participantului cuprinde următoarele:
1. Numerele de concurs ale roboților
2. Diplomele de participare ale echipei
3. Ecusoanele cu numele participanților
4. Informații cu privire la sala participanților și schița spațiilor de joc
5. Diferite materiale promoționale
6. Explicare modului de formare a grupelor
7. Schița sălilor echipelor și ale spațiilor de joc
ANEXA 3
Modulul Start Stop
Explicații ale modului de funcționare
Se pot găsi detalii despre modul de folosire al modulelor pe pagina:
Modulul Start/Stop poate fi alimentat cu o sursă de alimentare de 5V sau 3v3 și are un total de 4 pini dintre care 2 sunt utilizați pentru alimentarea modulului (pini etichetați VCC și GND).
Ceilalți 2 pini (etichetate ca Start și Kill swith) sunt folosiți pentru a semnala robotului când să pornească/oprească și când să acționeze kill switch-ul. În competiția noastră, kill switch-ul nu este obligatoriu să fie folosit, dar acest pin va fi explicat pe scurt. Depinde de tine pentru siguranța robotului tău să folosești pinul kill switch.
Din motive de siguranță, recomandăm cu căldură configurația cu 4 pini. Pe lângă monitorizarea pinului de pornire, puteți monitoriza și pinul kill switch și puteți acționa în consecință.
Important: Există situații când codul tău ajunge într-o stare în care nu monitorizează corect pinul Start sau robotul tău a experimentat o scurtă scădere/pierdere de putere în timp ce concurează împotriva adversarului. Robotul nu va putea monitoriza corect pinul Start. Într-o situație ca aceasta, puteți monitoriza și pinul kill switch sau puteți urma diagramele de mai jos.
Acest modul are, de asemenea, un LED verde care vă va spune dacă modulul a primit corect comanda start/stop sau dacă ceva nu este în regulă cu robotul dumneavoastră.
Important: Când alimentați robotul pentru prima dată, trebuie să vă asigurați că LED-ul verde este stins.
Aceasta înseamnă că robotul este pregătit să accepte semnalul de la telecomandă.
Important: Dacă, din întâmplare, LED-ul verde este aprins, atunci robotul nu va primi niciun alt semnal Start. În această situație trebuie să-i ceri arbitrului să apese butonul Stop de pe telecomandă și apoi trebuie să faci un ciclu de pornire sau doar să oprești și să pornești robotul.
Mai jos puteți vedea layout-ul modululu. Verificați dacă modulul se potrivește în robotul dvs. și asigurați-vă că aveți 4 pini disponibili.
Cum funcționează modulul:
Când alimentați robotul, asigurați-vă că LED-ul verde este stins. Aceasta înseamnă că modulul este pregătit să accepte orice comenzi.
Arbitrul va efectua programarea inițială a modulului. Confirmați că LED-ul clipește de câteva ori. Aceasta înseamnă că robotul va asculta doar de telecomanda arbitrului (cu un identificator unic).
Modulul este pregătit pentru comanda Start/Stop care va fi declanșată de arbitru.
Pinul Start explicat:
Când porniți robotul, pinul Start este într-o stare logică „0”. Să-l numim „power on state”.
Când meciul este pe cale să înceapă, arbitrul va apăsa butonul Start și pinul Start va trece la starea logică „1”. Să o numim starea „Started”.
Când meciul se termină, arbitrul va apăsa butonul Stop și pinul Start va comuta înapoi la starea logică „0”. Să o numim starea „Stopped”.
Kill Switch-ul explicat:
Când alimentați robotul, pinul kill switch este într-o stare logică „1”. Puteți fie să monitorizați pinul kill switch din codul dvs., fie să porniți circuitul de driver al motorului. Puteți studia diagrama de la link-ul de mai jos pentru a controla un releu sau optocuplor, dar rețineți că acest lucru nu este obligatoriu.
Monitorizarea pinului kill switch este pentru siguranța robotului tău!
https://p1r.se/startmodule/kill-switch-relay/
https://p1r.se/startmodule/kill-switch-oc/
Când meciul este pe cale să înceapă, arbitrul va apăsa butonul Start. Pinul Kill switch își va păstra starea „1”.
Când meciul se termină, arbitrul va apăsa butonul Stop și pinul Kill switch va comuta înapoi la starea logică „0”. Dacă urmați diagramele de mai sus, pinul Kill Switch va opri sursa de alimentare a circuitului de driver al motorului.
Pentru utilizatorii neexperimentați:
Codul de mai jos este mai mult sau mai puțin un pseudocod. Trebuie să-l adaptați tipului de microcontroler și structurii codului vostru. Îl poți schimba așa cum îți place, dar trebuie să verifici dacă codul funcționează fără probleme, astfel încât să nu fii penalizat dacă robotul nu se comportă așa cum ar trebui.
Pseudocodul nu este proiectat eficient deoarece fiecare utilizator are propriile idei de scriere a software-ului. Ar trebui privit ca un început pentru utilizatorii fără experiență care tocmai au început să programeze roboți. Codul folosește bucle while care țin robotul blocat în bucle diferite care nu sunt flexibile.
Pentru orice întrebări email: robochallenge.romania@gmail.com